Sunday 12 February 2012

Kekurangan Kalsium : Bagaimana Ianya Akan Menjejaskan Kesihatan

Pernah tak anda mengalami rasa sakit-sakit pinggang, sakit-sakit belakang, sakit-sakit sendi dan sebagainya, yang ianya berlaku setelah anda mempunyai anak?

Sesetangah ibu, terutamanya yang baru mendapat anak pertama, gejala ini kurang terasa atau mungkin tidak terasa langsung, namun bagi ibu-ibu yang sudah bersalin 2 kali atau 3 kali, anda akan dapati simptom ini akan berlaku dan semakin kuat apabila ada pertambahan cahaya mata.

Apa yang sebenarnya berlaku?

Sebenarnya anda telah kekurangan kalsium. Ini kerana zat kalsium telah banyak dipindahkan untuk perkembangan bayi semasa mengandung. Sekiranya si ibu tidak mengambil kalsium yang mencukupi semasa mengandung dan selepas bersalin, maka gejala-gejala seperti sakit belakang, sakit-sakit sendi, sakit pinggang akan berlaku. Ianya akan menjadi lebih teruk selepas si ibu mendapat anak ke 2, ke 3 dan seterusnya.

Ada seorang ibu yang saya pernah saya jumpa akan kehilangan sebatang gigi setiap kali dia mendapat anak. Kalau 3 orang anak , maka 3 batang gigi lah yang hilang! Menakutkan, kan? Usia belum warga emas lagi dah kena pakai gigi palsu.

Jadi, jangan pandang remeh ibu-ibu tentang pengambilan kalsium. Kalsium harus di ambil secara berterusan walaupun setelah si ibu melahirkan anak.

Jom kita ikuti perkongsian pengalaman ibu-ibu yang telah mengamalkan pengambilan kalsium dari Shaklee..

Pn Atira Mohd Salim ;




Pn Hafsah Mardhiah ;




Pn Era Bustaman ;




Ibu-ibu ini telah mengalami dan sudi berkongsi pengalaman mereka, ANDA BAGAIMANA?




Salam sayang,

Ummi OmarAmeer



Untuk maklumat lanjut sila berhubung dengan saya melalui ;

Email : hanyasusuibu @ gmail.com
Call : 0199273454



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment