Friday 11 November 2011

Tips Apa Yg Perlu Anda Buat Sekiranya Anak Jatuh Sakit

Alhamdulillah, tips ini saya belajar dari seorang kenalan dari Miri, Sarawak. Sekiranya anak anda demam atau jatuh sakit cubalah tips berikut :

·         Keluarkan sedikit daripada wang anda untuk disedekahkan dan mesti berniat mohon pada Allah , berkat dari pahala sedekah ini akan menyembuhkan anak anda.



·         Bangun setiap malam dan sapukan minyak telon atau minyak burung unta pada belakang badan anak anda sekitar jam 1 @ 2 pagi…petua dari orang Cina yang membantu untuk kurangkan kahak.



·         Mandikan anak 3 kali sehari bagi memastikan suhu badan anak anda stabil. Kebiasaannya, kita pernah dengar kalau anak demam tak boleh mandikan, kan? Petua mandikan anak 3 kali sehari sangat membantu anak menghembuskan cecair yang tersumbat dalam hidungnya setiap kali lepas mandi. Waktu yg sesuai untuk mandikan anak adalah pada puku 8 pagi, 1 tengahari dan 5 petang. Rupanya, Ibu mertua saya memang mempraktikkan cara ini pada cucu2 dia juga yg sebelum ni memang saya tidak tahu bahawa ianya baik untuk diamalkan.



·         Sapukan minyak telon atau minyak burung unta setiap kali selepas mandi di ubun2, belakang telinga, tapak tangan, tapak kaki, dada, bahagian belakang badan dan betisnya. Vi**s…bukanlah suatu yang disarankan digunapakai walaupun ianya tertulis khas untuk kanak-kanak. Saya baru teringat satu ketika dulu suami saya pernah berkata pada saya supaya jangan amalkan penggunaan Vi**s ini kerana ia tidak bagus untuk anak-anak. Emm..patut laa..



·         Memandangkan saya breasfeed, saya pastikan saya mengambil vitamin C 1 biji pagi dan 1 biji malam dan perlu dipatahkan sebelum makan.



·         Pengambilan ‘immune booster’ Nutriferon juga baik diamalkan.



·         Dan pastikan sekiranya anak anda masih menyusu, bagi susu pada anak anda sekerap yang boleh.



Insya Allah…dengan izin Allah, tips ini diharapkan dapat membantu.



Salam Sayang,

Ummi OmarAmeer






No comments:

Post a Comment