Tuesday 20 December 2011

GLA : Vitamin Untuk Kesihatan Dalaman Wanita

·         Nama sebenar GLA adalah Asid Linoleik Gama , ianya adalah asid lemak yang baik.
·         Sebagai bahan binaan bagi prostaglandin
·         Apakah prostaglandin? Ia adalah hormone dlm badan. Penting untuk fungsi kimia badan seperti mengawal tekanan darah, mengawal kontraksi otot2, menghalang rembesan gastrik dsb.
·         Ianya juga membantu sebagai anti keradangan, anti pembekuan darah, serta mengurangkan tekanan darah.


Kelebihan GLA
·         Membantu mengurangkan keradangan yg bias dlm sindrom pra-haid (PMS) dan eczema.
·         Mengurangkan sakit dan kebas yg berkaitan dgn masalah kencing manis.
·         Membantu mengawal kencing manis jenis 2 dengan membaiki kadar insulin & kolestrol.
·         Membantu dlm kehilangan berat badan dengan menyingkirkan lebihan berat badan.


Siapa yg Memerlukan GLA?
·         Wanita yg menghidap PMS
·         Wanita dan juga lelaki yg menghidap eczema
·         Mereka yg menghidap kencing manis
·         Mereka yg bimbang dengan lebihan berat badan.


Kenapa GLA Shaklee Yg Terbaik?
·         Bahan Asid Linoleik Gama adalah daripada Borage, minyak tertinggi 2x ganda dari    primerose & 50% lebih tinggi dr blackcuurent
·         Jadi ianya dari borage sumber semulajadi yg paling pekat asid linoleic gama
·         Badan boleh membina GLAnya sendiri dgn menukarkan asik linoleic yg didapati secara semulajadi dlm minyak sayuran tetapi faktor2 seperti tekanan, penuan, penyakit & pengambilan alcohol boleh mengganggu proses penukaran tersebut.
·         Oleh itu pemakanan tambahan GLA sgt disyorkan bagi memastikan kita mempunyai bekalan binaan yg mencukupi unt postsglandin.
·         Diuji secara klinikal unt bioavailability, serapan dan gabungan ked lm sel & tisu.
·         Setiap kapsul GLA mengandungi 90mg asik linoleik gama, 216 mg asid linoleic & 15 IU vitamin E.



Pengalaman Sendiri

Saya sendiri mengambil GLA.  Bila kita dlm proses penyusuan ada sesetengah wanita yg tidak haid. Sepanjang menyusukan Ammer Rayyan selama 1 tahun setengah , saya memang belum datang haid lagi. Jangan bimbang ianya adalah normal. Doktor pun kata macam tu. Dan saya ramai kenalan ibu-ibu yg memang sama pengalaman macam saya.

Jadi, saya mengambil GLA juga adalah untuk memastikan hormon saya adalah stabil dan untuk menjaga kesihatam dalaman. Maklumlah, wanita ni semakin berusia makin terdedah kepada penyakit dalaman yg merbahaya…ovari la.. serviks la..macam-macam penyakit modern yg lain..yang masa mak tok nenek kita tak pernah keluar pun penyakit2 macam ni.

Bila diingatkan balik, memang betul la zaman modern ni makanan pun dah takda yg asli dah..sayur pun penuh ngan kimia..sebab tanam sayur untuk komersial..kalau banyak yg kena makan kt makhluk perosak idok ke rugi namanya kepada tokey2 penanam sayur ni..jadi serbur racun banyak2…dan kita pun makan..lain lah kita tanam sendiri sayur belakang rumah kita…macam nenek saya dulu sayur tanam sendiri, jadi makan yg fresh…sebab tu orang2 dahulu nenek moyang kita.. umur panjang2 kalau nak dibandngkan dgn zaman kita ni umur 30 an dah ada darah tinggi, umur awal 40 an dah kena serangan jantung…umur makin pendek makin pendek..

Memang la semua penyakit tu tuhan telah takdirkan…tapi belah kita ni kena la usaha..ambik makanan yg sihat, amalkan supplemen dan sebagainya...Orang kata apa…USAHA DULU BARULAH BERTAWAKAL…



Salam Sayang,
Ummi OmarAmeer
Boleh email kepada saya di : hanyasusuibu[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-9273454 sekiranya anda mempunyai apa-apa masalah dan ingin mendapatkan konsultasi secara PERCUMA apabila membuat belian dari blog ini.

Setiap pembelian di blog ini juga, anda layak menerima hadiah istimewa PERCUMA, PERCUMA jadual makan dan PERCUMA tips eksklusif yg berkaitan dan anda juga layak dijemput ke group eksklusif tertutup di FB.

No comments:

Post a Comment