Friday 18 November 2011

Hari Diabetes Sedunia 2011

Hari Diabetes Sedunia adalah pada 14 November 2011 baru-baru ini. Seperti yg kita tahu diabetes adalah antara penyakit yg digeruni kerana kesannya kpd kehidupan amat menakutkan. Bagi penghidap diabetes, mereka mungkin berasa tertekan dan buntu kerana terpaksa mengawal pengambilan makanan akibat gula berlebihan dalam badan.

Siapakah Yang Berisiko Menghadapi Diabetes Ini?





Oleh itu, sebelum kita terkena penyakit ini , seelok-eloknya kita mencegahnya dengan mengamalkan cara pemakanan yg sihat dan berkualiti. Kenapa mesti sihat dan berkualiti? Sebab walaupun makan makanan yg tanpa lemak yg tinggi atau karbohidrat yg tinggi (yg mana kita consider pemakanan yg sihat) tapi kalau  zat atau nutrisinya tidak cukup atau rosak pada peringkat pemprosesan , ia tidak akan membantu kepada pembinaan kesihatan tubuh badan kita. Oleh sebab itu saya tekankan makan secara sihat dan berkualiti.

Bagi pengidap diabetes, kenyataannya boleh menikmati makanan seperti orang kebanyakkan namun mereka ini perlu mempunyai rutin pemakanan yg betul setiap hari bagi menjamin mereka memperoleh kehidupan yg sihat.

Apakah Makanan Tambahan Yang Dapat Membantu Pesakit Diabetes?

Antara pemakanan tambahan yang boleh membantu pesakit diabetes adalah seperti berikut:

B Complex
- paling penting kerana ia dilibatkan secara rapat dengan metabolisme gula dan pembebasan tenaga dan boleh meningkatkan penggunaan glukosa

Zinc
- antara yg paling penting diambil juga kerana insulin mengandungi zinc yg paling tinggi. Zinc banyak hilang ketika kita kencing dan ianya perlu diganti. Zinc juga membantu penyembuhan luka, ulser kulit, luka pembedahan dan sgt membantu dalam sistem pengimunan badan.

Fiber
- Terdapat 2 jenis fiber iaitu fiber jenis soluble (larut air) dan jenis insolubble. Fiber soluble adalah senjata paling baik bagi pengidap diabetes. Ia berfungsi mencegah perubahan paras gula darah secara mendadak dan mengurangkan kolestrol secara total. Sasaran jenis soluble kepada kolestrol jahat (LDL) manakala kolestrol baik (HDL) tidak diganggu. Fiber insoluble pula menolong bagi orang yg diabetes mengatasi sembelit.

Vitamin C
- Penyakit diabetes kerap diserang stress. Oleh itu vitamin C dipupuskan pd kadar yg amat tinggi, jadi ia perlu digantikan. Selain itu ia diperlukan untuk memperbaiki sistem imunisasi badan, menguatkan kapilari dan saluran darah agar saluran darah tidak mudah menbocorkan darah dalam tisu. Seprti yg kita sedia maklum vitamin C bagus dlm merawat selsema.

Garlic
-Satu lagi vitamin yg penting adalah Garlic yg mana ia dpt mengurangkan paras darah bagi kolestrol. Ia juga membantu menipiskan darah dan menyempurnakan sistem pengimunan. Ianya dianggap terbaik sebab pesakit cenderung dilanda serangan bakteria berbanding orang normal.

Calsium / Magnesium
- Memainkan fungsi fundamental dlm metabolisme karbohidrat, serta memainkan peranan khusus dlm tindakan insulin yg efisien. Paras magnesium yg rendah merupakan faktor utama dlm pengidap penyakit diabetes serta penyakit jantung.

EPA
- Eicosapentaenoic atau nama scientifiknya Omega 3.
- Mengurangkan paras triglycerides (lemak)
- Mengurangkan paras kolestrol
- Mengimbangkan tekanan darah
- Mengurangkan risiko berlakunya darah beku
- Mengurangkan 'platelet' yg melekit serta kepekatan darah
- Keistimewaan EPA adalah ia tidak menghasilkan kesan sampingan yg sering dikaitkan dgn Aspirin dan Steriods.

Lecitin
- Nature's Emulsifier yg membantu badan menyerap nutrien larut lemak seperti Vitamin A,D,E,K, Beta Caretone.
- Paling utama untuk proses metabolisme, kolestrol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
- lecitin dapat memecah serta mencairkan lemak terutam kolestrol.
- ia merendahkan total serum klestrol dan meninggikan kolestrol baik (HDL)
- Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yg tersendat di pembuluh darah.

Vitamin E
- Membantu masalah risiko tinggi kardiovaskular
- membantu arteri tersumbat
- melebarkan saluran darah
- melegakan beberapa bentuk neuropati - rasa kebas pd kaki.
- Mengurangkan keperluan insulin dlm 30 % pesakit diabetes.
- Meningkatkan bekalan darah kpd tisu.
-Menbantu penyembuhan ulser.


Apa kata Pesakit Diabetes Setelah Mencuba Pengambilan Vitamin Ini??

Saya cuba kongsikan kepada anda pengalaman pesakit diabetes ini merawat penyakit mereka menggunakan vitamin Shaklee. Boleh baca di SINI

"....memang benar dari suara, ibu dpt menyelami hati dan keaddan pesakit itu. Ibu percaya getaran suara pesakit itu mempunyai maksud yg sangat tersirat. Alhamdulillah, beliau sgt bahagia..lebih bahagia apabila ayah mertua beliau yg dulu mempunyai kencing manis dgn bacaan belasan digit tp kini hanya 6.1 dengan supplement Shaklee yg ibu suggest khas untuk orang kencing manis..."

Dan lagi  di SINI

"...alhamdulillah pagi ini, ibu diizinkan bertemu dgn ustz mus di kedai makan Ikhwan yg dahulunya dikenali sebagai kedai makan Mukmin. Memandangkan ibu pun memang berhajat hendak membeli roti canai pagi ini maka sempatlah ibu menyapa ustz mus yg kebetulan sedang membungkus roti canai bagi mereka yg tapau. Ustz mus mengatakan kakinya yg berlubang sudah beransur baik, alhamdulillah. Kandungan gula dalam darahnya yg dahulu bacaannya 20 dan  keatas kini semakin berkurang kepada 11, alhamdulillah. Berita ini menggembirakan ibu dan abah kerana kami berdua yg mencadangkan ustz us mencuba shaklee sbg rawatan unt mengubat kakinya yg berlubang itu....."


Ya, mencegah satu penyakit itu lebih baik dari merawatnya, tetapi sekiranya kita sudah terkena bukan bermakna dunia ini telah berakhir..kita kena yakin pada hakikat di mana nabi telah berpesan bahawa setiap penyakit ADA UBATNYA kecuali MATI...

maka, TIDAK SALAHKAN UNTUK KITA BERIKHTIAR....?

Sekiranya anda mempunyai ahli keluarga, sanak saudara , sahabat handai, kawan kenalan yang merupakan pesakit diabetes, cubalah rawatan alternatif ini...dengan izin Allah ianya mungkin dapat membantu.

Semua pengambilan vitamin yg saya senaraikan di atas ADALAH MENGIKUT KEPERLUAN DAN TAHAP PESAKIT. BUKAN BOLEH DIAMBIL SEWENANG-WENANGNYA.

Konsultansi akan diberikan secara PERCUMA.


Salam Sayang,

Ummi OmarAmeer


No comments:

Post a Comment