Monday 19 December 2011

Lecithin : Kegunaan dan Bagaimana Ianya Membantu Menyelesaikan Masalah Obesiti

Apakah Lecithin?

  • Nature's Emulsifier (Pengemulsi Semulajadi)
  • Ia membantu badan menyerap nutrien larut leemak seperti vitamin A,D,E,K, Beta Caretone.
  • Boleh didapati dari tisu binantang dan tumbuhan (plant).
  • Untuk commercial purpose ianya didapati dari telor, jagung dan kacang soya.
  • Sebagai Fat Emulsifier - Metabolisma Lemak.

Apakah Kandungan Lecitihn?
  • Di dalam lecithin mengandungi Asid linoleik (essntial fatty acid) - amat perlu oleh badan. Namun ianya tidak boleh dijanakan dari badan, ia perlu diambil melalui diet harian.
  • Kolin iaitu satu komponen neurotransmitter.
  • Asetikolina iaitu bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
  •  
  • Inositol sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan


Apakah khasiat lecithin?

  1. SANGAT PENTING untuk proses metabolisme, kolestrol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids)
  2.  
  3. Lecitihin memecah lemak dan mencairkan lemak terutama kolestrol.
  4.  
  5. Lecithin menurunkan / mengurangkan total serum kolestrol dan menaikkan kolestrol baik (HDL)
  6.  
  7. Membantu mengawal paras triglycerides.
  8.  
  9. Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluh-pembuluh darah.
  10.  
  11. Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolestrol.


Kepentingan Lecithin Untuk Fungsi Otak

  • Acethylcholine penting untuk fungsi otak - berfikir, ingatan , konsentrasi, menentukan kita berdiri, berlari, makan,bercakap, tidur, penghadaman dsb.
  •  
  • Acethylcholine merupakan sejenis neurotransmitter yg terlibat dlm penerimaan, penyimpanan dan penghantaran maklumat yg betul ke otak. Jika bekalannya cukup, maka fungsi-fungsi ini dapat dilakukan. Jika tidak fungsi ini akan tergugat. Acethylcholine dihasiilkan dari cholin. Cholin mudah diperolehi dari Lecithin.
  •  
  • Lecithin meningkatkan bekalan cholin dan acethylcholine kerana 30% otak adalah lecithin, dan 70% lemak hati (liver) adalah lecitihin.


Siapa yg harus menggunakan lecithin?

Untuk mereka yg ingin menurunkan berat badan

  • Sangat sesuai bagi mereka yg ingin menurunkan berat badan.
     
Untuk warga emas
  • lecitihn amat diperlukan bagi mereka yg uzur oleh sebab angina, stroke (angin ahmar) dan sakit2 yg biasa dialami oleh orang tua.
  •  
  • mengurangkan berlakunya masalah pembuluh tersendat yg menyebabkan punca darah tinggi, sengal sendi, sejuk kaki dsb.

Untuk penghadaman
  • lecithin diperlukan untuk menghasilkan bahan kimin yg dipanggil bile daripada kolestrol. Bile amat penting untuk proses penghadaman.

Untuk sel
  • lecithin pen ting untuk mengangkut, menghantar bahan2 lemak dari makanan ke sel2.
  •  
  • choline dan lecithin menguatkan selaput sel2 neuron dan semua sel2 tubuh badan kita.

Untuk kesihatan kadiovaskular (sistem jantung)
  • Fungsi utama lecithin adalah sebagai "fat emulsifier" di mana ia amat penting untuk perlindungan sistem jantung.
  •  
  • Ia amat mujarab sekiranya di ambil bersama2 omega dan fiber.


Mengapa Lecithin dari Shaklee adalah terbaik?

Lecithin Shaklee adalah diperbuat dari kacang soya. Ini kerana mengikut kajian lecithin dari soya bean berkesan memecahkan deposit kolestrol berbanding dari lecithin dari telor. ianya tiada bahan pengawet, perasa tiruan dan pewarna. Dan lecitihn Shaklee kepekatannya bersamaan 520mg lecitihn per kapsul.



Lecithin Shaklee juga cukup famous di kalangan ibu-ibu yang ingin menurun berat badan. Tak percaya? Jom baca pengakuan dari ibu-ibu yang telah menggunakan lecithin dalam program penurunan berat badan mereka.


Testimoni Pn. Siti Aisah Mohd Ibrahim




Testimoni Pn Hasmah Di SINI

"....Saya mula sedar yang badan naik sejak anak ke 2 saya berumur 6bln..selera makan membuak2..dan badan juga bagai dipam2..lagilah saya ni menyusukan anak sepenuhnya dengan susu ibu, saya tak boleh nak diet beria2..jadi saya bedal je apa makanan yang terlintas difikiran ni nak makan..yang sangat sedihnya bila seluar Jeans saya yang saiz 34 tu dah tak muat lagi..huhu...
 
Jadi saya mula berazam nak muatkan semula seluar Jeans yang saiz 34 tu..sebab saya sayangkan seluar tu..dan tambah lagi saya sayangkan badan saya yang slim masa anak dara dulu..ceh..slim ke..haha.."

Antara amalan Pn Hasmah adalah selain melakukan senaman berkala beliau juga telah mengamalkan;

  1. Saya KAWAL NAFSU MAKAN saya yang dulunya sangat suka makan makanan yang berlemak seperti masak lomak cili api..haha..maklumlah saya orang N9..
  2. Saya menjalani PROSES DETOX dengan HERB-LAX SHAKLEE..sebab untuk kuruskan badan wajib menjalani proses penyikiran toksin dalam badan dahulu supaya mudah untuk proses penyerapan vitamin berlaku..maklumlah dah hampir 30 tahun hidup perut ni pun dah macam2 terima jenis makanan..
  3. Saya ISTIQAMAH makan LECITHIN SHAKLEE sebab ia membantu untuk saya dapatkan berat idaman saya..dan juga kalau dulu saiz jeans 34 pastu 31 dan sekarang dah saiz 29..macam tak caye je..tapi kene percaya... ;)

Testimoni customer Pn Norita Di SINI

"
Turun 4 kg dalam masa 2 minggu"
 

"Selain jaga makan, beliau amal makan lecithin dan beliau tetap bersenam.....sebab seperti kata beliau bila umur dah meningkat 30 tahun, kita perlu menjaga kesihatan dalaman dan luaran."
 
 
 
Bagi anda yang mempunyai masalah berat badan , cuba try amalkan LECITHIN. Selain mengawal pemakanan dan amalan senaman anda perlukan lecithin bagi membantu memecahkan lemak yg berada di dalam badan.
 
 
 


Salam sayang,
 
Ummi OmarAmeer
 
 
Boleh email kepada saya di : hanyasusuibu[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-9273454 sekiranya anda mempunyai apa-apa masalah dan ingin mendapatkan konsultasi secara PERCUMA apabila membuat belian dari blog ini.

Setiap pembelian di blog ini juga, anda layak menerima hadiah istimewa PERCUMA, PERCUMA jadual makan dan PERCUMA tips eksklusif yg berkaitan dan anda juga layak dijemput ke group eksklusif tertutup di FB.


No comments:

Post a Comment