Thursday 26 January 2012

Keistimewaan Susu Ibu

  • Kajian menunjukkan bayi diberikan susu ibu mempunyai risiko obesiti yang rendah berbanding kanak-kanak yang diberi susu formula.
  • Risiko penyakit kronik ibu yang tidak menyusukan bayi adalah 30 hingga 200 peratus lebih tinggi berbandng ibu yang menyusukan bayi mereka. Keadaan ini menyebabkan berlakunya peningkatan kencing manis dan lain-lain sehingga menambahkan kos penjagaan kesihatan individu dan negara.
  • Manfaat kepada ibu termasuk cdpat pulih sleepas bersalin, membantu mengurangkan berat badan, kurang risiko terhadap osteoporosis serta kanser ovari dan payudara.
  •  
  • Pelbagai kajian menjelaskan bahawa penyusuan susu ibu memberi manfaat jangka panjang, termasuk meningkatkan pencapaian intelek, perlindungan terhadap tekanan darah tinggi, menurunkan paras kolesterol darah serta mengurangkan kejadian diabetes mellitus dan obesiti ketika dewasa.

Disamping itu juga, di dalam Al Quran sendiri telah menyebut secara khusus tentang penyusuan susu ibu walaupun ianya tidak menjadi suatu hukum yang wajib atau harus, hanya kepada mereka yang mampu membuatnya sahaja.


Semoga bermanfaat....

Salam sayang,
Ummi OmarAmeer

Boleh email kepada saya di : hanyasusuibu[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-9273454 sekiranya anda mempunyai apa-apa masalah dan ingin mendapatkan konsultasi secara PERCUMA apabila membuat belian dari blog ini.

Setiap pembelian di blog ini juga, anda layak menerima hadiah istimewa PERCUMA, PERCUMA jadual makan dan PERCUMA tips eksklusif yg berkaitan dan anda juga layak dijemput ke group eksklusif tertutup di FB.

No comments:

Post a Comment