Friday 20 January 2012

Kenapa Pengambilan Vitamin Tidak Memberi Kesan Kepada Saya?

Ada dikalangan sesetengah individu yang mendapati pengambilan vitamin selama tempoh tertentu tidak memberi apa-apa kesan perubahan kepada badannya. Sekiranya berlaku begitu, ianya seolah-olah vitamin tidak dapat menyerap pada kadar optimum ke dalam sel-sel di dalam badannya.

Ada beberapa faktor yang menyebabkan pengambilan vitamin tidak memberi kesan kepada tubuh seseorang itu. Faktor-faktor tersebut adalah seperti berikut:


1. Mereka yang kuat minum kopi. Ini kerana kandungan kafein akan merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan kita.

2. Mereka yang tak suka minum air. Air sangat perlu dalam penyerapan semua nutrien.

3. Makan tanpa ilmu. Ada sesetengah vitamin tidak boleh dimakan pada masa yang sama. Maka perlu tahu cara makan yang betul untuk kesan yang optimum.

4. Vitamin tidak boleh makan serentak dengan ubat doktor. Ubat doktor akan membuatkan badan kita imun dan ini menghalang penyerapan vitamin dengan baik.

5. Ibu menyusu yang mengharapkan peningkatan susu tetapi tidak mengepam mahupun tidak menyusukan anak secara langsung. Vitamin bantu penghasilan susu dengan lebih efesien dengan jadual pam atau penyusuan langsung yang kerap. Makan vitamin tetapi tidak pam maka tiada kesan apa-apa pada penyusuan.

Oleh itu, bagi mendapat kesan pengambilan vitamin secara optimum, cuba elakkan perkara-perkara seperti yang tersebut. Namun begitu, sekiranya masalah ini masih berlarutan, anda boleh menghubungi saya bagi mendapatkan penjelasan yang lebih terperinci.


Salam sayang,

Ummi OmarAmeer


Boleh email kepada saya di : hanyasusuibu[@]gmail.com atau sms kan kepada saya 019-9273454 sekiranya anda mempunyai apa-apa masalah dan ingin mendapatkan konsultasi secara PERCUMA apabila membuat belian dari blog ini.



Setiap pembelian di blog ini juga, anda layak menerima hadiah istimewa PERCUMA, PERCUMA jadual makan dan PERCUMA tips eksklusif yg berkaitan dan anda juga layak dijemput ke group eksklusif tertutup di FB.
 
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


No comments:

Post a Comment